سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه سایز و رنگی برای فرش شما مناسب است؟

 

چه سایز و رنگی برای فرش شما مناسب است؟

خرید فرش ....

در دکوراسیون خانه های ایرانی ،فرش نقش مهمی ایفا می کند. انتخاب فرش درست، با رنگ و سایز مناسب بسیار حائز اهمیت است. تناسب رنگ و سبک را باید رعایت کنید. از نکاتی که باید در هنگام انتخاب رعایت کنیم ، مشخص کردن تم رنگی منزل خود و رسیدن به یک هارمونی در بین وسایل است. و اینکه با توجه مساحت اتاق سایز فرش خود را با توجه به سلیقه ی خود انتخاب کنیم.

برای فرش دستباف و انواع فرش ماشینی تفاوت در انتخاب سایز وجود ندارد. و برای یک فضای بزرگ اگر از یک فرش بسیار کوچک یا برای یک فضای کوچک یک فرش بزرگ انتخاب کنیم، زیبایی چندانی به وجود نخواهد آمد.

با ما همراه باشید تا با هم نکات لازم برای داشتن یک فضای زیبا و لذت بخش را داشته باشیم.

 

نکات مهم در انتخاب سایز:

در دکوراسیون سایز فرش متناسب با مساحت اتاق انتخاب می شود. شما اگر دوست داشته باشید کل اتاق تان را با فرش یا موکت بپوشانید آزادید که این چنین عمل کنید. اما برای اینکه فضایی زیباتر بیافرینید و از زندگی در آن لذت ببرید، باید به قوانین دکوراسیون توجه کنید. دکوراتور ها به شما توصیه می کنند که فرشی کمی کوچکتر از فضای اتاق تان انتخاب کنید، زیرا اینکار مانع از شلوغ به نظر رسیدن منزل ومحیط شما می شود. بهتر است که فرش وسط در وسط اتاق با کمی حاشیه از موکت یا سرامیک و کف پوش شما در اطراف اش پهن گردد.

برخی افراد بدون توجه به این مهم فرشی انتخاب می کنند که بعد از اینکه آن را به اتاق خود اورده و پهن می کنند متوجه می شوند که با فضا همخوانی ندارد. یا مثلا برای اتاق خواب خود، که یک فرش 9 متری برای آن مناسب است، یک فرش 12 متری تهیه می کنید و هنگام پهن کردن متوجه این می شوید، باید فرشتان را لوله کرده و مقداری از آن اضافه تر از متراژ و پهنای اتاق است. که باعث آسیب زدن به فرشتان و از بین رفتن آن می شود.

 

انتخاب فرش وسایز مناسب آن برای پذیرایی و اتاق خواب و آشپزخانه متفاوت است. فرش اتاق پذیرایی باید، یک فرش به اصطلاح حسابی باشد. این اصطلاح را در مواردی به کار می بریم که باید نهایت دقت خود را برای انتخاب شی مورد پسند خود خرج کنیم.

برای اتاق خواب بهتر است که فرشی انتخاب کنیم که مقداری اطراف تخت را بگیرد تا وقتی از خواب بیدار می شویم پای خود را روی آن بگذاریم. و یا اینکه اگر می خواهیم یک فرش کوچک انتخاب کنیم، باید آن را متناسب با فضای اتاق انتخاب کنیم.

فرش اتاق ناهار خوری ، باید به اندازه ای باشد که وقتی صندلی ها برای نشستن روی آن باز می شوند و عقب می آیند باز روی فرش قرار بگیرند.

 

جدا کردن فضاها با فرش

اگر یک فضای یکدست در منزل دارید، می توانید با استفاده از فرش های مختلف ، کاربری های متفاوت برای آن به وجود آورید. مثلا یک قسمت را با مبلمان و یک فرش در مرکز آن به عنوان نشیمن، یک قسمت را با میز ناهارخوری و یک فرش متناسب با آن به عنوان قسمت غذاخوری و قسمتی دیگر را به عنوان پذیرایی در نظر بگیرید.

 

فرش کردن فضاهای بزرگ در خانه

در محیط های بزرگ مانند محیط های کوچک استفاده از فرش های بسیار بزرگ که یک پارچه فضا را بپوشاند کاری اشتباه است مگر اینکه خانه ی ما به مثابه ی کاخ باشد و قسمت شاه نشین آن را یکدست با یک فرش بزرگ بپوشانیم.

همانطور که در پاراگراف قبلی گفته شد می توان فضاهای بزرگ را به قسمت های کوچک و مجزا از هم تقسیم کنیم. با توجه به تعداد مبل ها و فضایی را که اشغال می کنند، نه خیلی نزدیک به هم ، نه خیلی دور از هم، باید پایه ی جلویی مبل روی فرش قرار گرفته و به این وسیله ارتباطی بین مبل و فرش جریان می یابد. و مانع از جدایی بین عناصر در فضا می گردد.

و مهمتر از همه زیبایی فوق العاده ای به فضا می بخشد.

 

 

انتخاب فرش اتاق کودک

برای خرید فرش اتاق کودک تان به این مسئله دقت داشته باشید، که از یک فرش کوچک گرد در وسط اتاق با رنگ های شاد و طرح فانتزی متناسب با سن کودک انتخاب کنید. هرگز با فرشی که بزرگتر ها ان را برای اتاق شان انتخاب می کنند اتاق فرزندتان را مفروش نکنید. فرش اتاق کودک تمام توجه ها را به خود جلب می کند و بهتر است که در مرکز اتاق باشد و کمد ها و تخت و وسایل کودک در اطراف آن گرداگرد اتاق قرار گرفته و وسط اتاق فضایی کافی برای بازی کودک در اختیار او قرار گیرد.

شیک تر و تمیز تر می شود اگر تم اتاق کودک در تمام وسایل اتاق دیده شود. چه از نظر طرح و چه از نظر رنگ.

مثلا اگر کودک شما با توجه به سن اش از باب اسفنجی خوشش می آید، فرش اتاق را باب اسفنجی و پردده ها را با طرحی دیگر از این کارتون و با رنگی مکمل با فرش انتخاب کنید. رنگ دیوار اتاق را به صورت ملایم یکی از رنگ های موجود در کارتون انتخاب نمایید که بتواند این طرح ها را در بر بگیرد. حال با توجه به علاقه ی فرزند شما و تخیل او یا شما می تواند منبعی باشد که از آن برای تهیه وسایل اتاق کودکتان استفاده کنید.

 

نکات لازم در انتخاب رنگبندی فرش متناسب با مبلمان

از دیگر مواردی که در انتخاب فرش برای دکوراسیون زیبا مهم است، رنگ بندی مناسب است. چه شما کسی باشید که تمام وسایل تان با رنگ بندی ، مشخص است و می خواهید فرش بخرید، چه اینکه اول بخواهید فرش بخرید و بعد وسایل تان را تهیه کنید. باید فرش و وسایل تان را با یک تم مشخص در ذهن تان انتخاب نمایید.

مثلا اگر رنگ مبلمان شما بنقش است ، بهترین مکمل این رنگ، فرشی با رنگ مکمل یعنی فیلی است. اگر رنگ مبلمان شما قرمز است می توانید از فرشی به رنگ سرمه ای برای چیدمان دکوراسیون تان استفاده کنید.

 

به طور کلی شما باید رنگ ها را بشناسید و رنگ های مکمل را در کنار قرار دهید.

سه رنگ اصلی قرمز ، آبی و زرد وجود دارد. این سه رنگ با ترکیب دو به دو رنگ های فرعی را می سازند. نارنجی ، سبز و بنفش از جمله ی این رنگ ها هستند. دو رنگی که رنگ فرعی را می سازد، این رنگ فرعی مکمل رنگی خواهد بود که در ساخت این رنگ فرعی نقش نداشته است.

رنگ آبی + رنگ زرد = رنگ سبز

رنگ قرمز+ رنگ آبی =رنگ بنفش

رنگ زرد + رنگ قرمز = رنگ نارنجی

پس می توانید با توضیحاتی که داده شد، و این فرمول که به شما ارائه شد، رنگ های مکمل را انتخاب کنید.